Logo BE-MASTER

Mobile menu

Jak odkryć swoją pasję zawodową?

Wyobraź sobie, że jesteś w pracy, firmie, szkole, domu, w którym możesz się swobodnie rozwijać.

Wyobraź sobie, że chce Ci się pracować (nawet w poniedziałek).

Wyobraź sobie, że wzrasta Twoja pewność siebie, wiedza i Twoje kompetencje.

Idźmy dalej, szef Cię docenia, pracownicy są przyjaźnie i twórczo nastawieni, a Ty rozkwitasz.

Wspaniała wizja, czyż nie?

 

Brzmi jak scenariusz na serialowy tasiemiec, nie mający nic wspólnego z rzeczywistością?

Zwłaszcza w tym kraju.

Zwłaszcza z moim szefem.

Zwłaszcza z moim wykształceniem.

Zwłaszcza, mając wokół siebie sfrustrowanych ludzi, dzieci, kredyt.

Zwłaszcza…

 

Praca, która daje 100% satysfakcji zawodowej

Ok, zgadzam się. Praca, która daje nam non stop 100% satysfakcji i przyjemności jest mitem.

Ja, na przykład, niesamowicie lubię to, co robię. Jednak rzeczywiście, oprócz tych przyjemnych i rozwijających aspektów pojawiają się zadania, których wprost nie znoszę. U mnie są to kwestie związane z księgowością, wypełnianiem list, formatek, sprawozdań, itd. Czasem trzeba sobie poradzić z trudnym klientem lub ogromnym zmęczeniem, gorszym dniem. I wcale, przynajmniej w moim przypadku, nie jest tak, że te zadania, których nie lubię, wykonuję z przyjemnością, bo przecież wiem, że to tylko 10% całości. To, aż 10 %!

 

Co więc robię? Jak sobie radzę?

Po prostu, wyznaczam termin i wykonuję. Mam wyznaczony czas w tygodniu i bez wchodzenia w filozoficzne dywagacje, biorę się do pracy. Ponadto, wszystko co może zrobić ktoś za mnie, oddaję z nieukrywaną radością.

Daję sobie pomóc (czasem trzeba poprosić).  

 

Co jednak zrobić, gdy masz poczucie, że większość obowiązków i zadań, jeśli nie wszystkie, to te zaliczane do mało przyjemnych?

Prawdopodobnie nie miałaś/eś czasu zastanowić się, poczuć, co tak naprawdę mogłoby stanowić te 90% przyjemnych działań w Twojej codzienności?

 

 

Jak odnaleźć zainteresowanie i pasję w swojej pracy?

Zacznij, od jasnego określenia, co takiego Cię interesuje, porywa, pochłania?

 

Często narzekamy na to, co mamy i jednocześnie kompetentnie nie potrafimy określić czego, tak naprawdę, chcemy w zamian i czemu to ma nam pomóc?

 

Nie trzeba być coachem czy psychologiem, aby odkryć, że większość z nas doskonale zna swoje słabe strony, a nawet często mówi o nich jak o zaletach (np. jestem zbyt punktualna, niecierpliwa i dlatego wszystko robię od razu, itd.). Duża część z nas nie potrafi jasno określić i powiedzieć głośno oraz pewnie jakie są jej mocne strony oraz jak to wykorzystać w pracy i życiu. Ciągle się o tym mówi, pisze, a nadal tyle do zrobienia. Bo to jest praca nad sobą, która trochę zajmuje. Trzeba sobie na nią pozwolić, dać sobie czas. W rozwoju, nie chodzi o to bowiem, aby z introwertyka stać się nagle showmenem. Trzeba w swojej mocnej stronie znaleźć sposób na jej rozwijanie. A nie na siłę zmieniać swoją tożsamość. Chodzi o autentyczność.

 

 

Chcę Ci dzisiaj pokazać mocną i ważną ścieżkę, która może Ci bardzo pomóc jeśli temat zainteresować, mocnych stron zajmuje Twoją uwagę.  

Marcus Buckingham, ekspert w zakresie odkrywania i rozwijania mocnych stron, w swojej książce pt. 'Go put Your strenghts to work' przedstawił sposób na odkrycie swoich mocnych stron, zainteresowań. Stworzył można powiedzieć, wzór. Oto on:

 

MOCNA STRONA = TALENT + UMIEJĘTNOŚĆ + WIEDZA

 

Dopiero połączenie tych trzech składników dokładnie określa, co tak naprawdę napędza Twój rozwój.

 

Po kolei.

 

Jak odkryć swoje talenty?

O talentach szerzej napiszę innym razem. Teraz w nawiązaniu do Buckinghama podpowiem Ci jak go odkryć.

 

Talent u tego specjalisty to Twój trzon.

To, co masz i zawsze będziesz miał/a w sobie pięknego, wyjątkowego.

To, coś co mamy w sobie od urodzenia i będzie w Tobie do samego końca. Coś niezamienialnego. Ma go każdy, tyle że różny. Jak do niego dotrzeć? M. Buckingham, poleca, aby przyglądnąć się sobie kiedy byliśmy dziećmi i przypomnieć sobie jaki/ jaka wtedy byłaś/byłeś.

 

 

Odkryj, nie tyle, co mówili o Tobie rodzice, którzy często projektowali na Tobie własne marzenia, ale co sądzili o Tobie Twoi rówieśnicy.

Co takiego sprawiło, że chcieli, bądź też nie, spędzać z Tobą czas?

Co Cię wyróżniało, interesowało? Jakie zawody Cię fascynowały i dlaczego?

 

Uwaga!

Nie chodzi tylko o proste nazwanie czynności, które w dzieciństwie sprawiały Ci przyjemność, np. świetnie grałem w piłkę lub namiętnie czytałam książki, organizowałem zabawy. Chodzi o to, aby zobaczyć jaka cecha – talent były pod tą czynnością/czynnościami. Dokopcie się do tego i odtwórzcie własną osobowość z tego okresu.

 

Jeśli to zbyt trudne można oprzeć się na wykazie talentów opracowanym przez Instytut Gallupa.

 

 

Talenty wg. Instytutu GALLUPA:

Twórca, Donald Clifton opisał istnienie 34 talentów ogólnych, spośród których 5 wywiera dominujący wpływ na zachowanie i sposób myślenia każdego z nas. Skrótowy opis wszystkich znajdziesz poniżej.

 

Jak zastosować tą tabelę w praktyce?

 

Aby odkryć te pięć głównych talentów możesz:

  1.  Wykonać test on-line: Clifton StrengthsFinderTM  (koszt ok. 20 dolarów przy wyborze opcji podstawowej)
  2.  Spróbować samodzielnie nad tym popracować. Jak?
  • bardzo wnikliwie zapoznaj się z opisami poszczególnych.
  • wypisz 10 talentów, które Twoim zdaniem są u Ciebie najmocniejsze (sprawdź z czynnościami, które przychodzą Ci naturalnie, które pochłaniały Cię w dzieciństwie lub teraz).
  • zrób sobie prywatny ranking. Porównaj każdy wybrany do dziesiątki talent z każdym, przypisując plusa w każdej porównywalnej parze temu talentowi, który uważasz, że jest u Ciebie mocniejszy. Dzięki temu wybierzesz, 5 najmocniejszych talentów.

 

Zestawienie talentów wg Instytutu Gallupa.

 

Lp. Cecha Krótki opis cechy
1 Osiąganie
(Achiever)
Takie osoby bez przerwy chcą coraz więcej robić i osiągać. Mają w sobie taki wewnętrzny ogień, który motywuje ich do nieustannych działań podczas pracy, urlopu i w każdym innym miejscu i czasie. Czerpią dużą satysfakcję z bycia zajętymi i produktywnymi. Są wytrwałe i zdeterminowane. To najczęściej silne osobowości.
2 Aktywator
(Activator)
Jeśli od kogoś usłyszysz pytanie zbliżone do treści: “Kiedy zaczynamy?', możesz być pewien, że masz do czynienia z osobą, która posiada tę cechę.       Takie osoby aktywnie rwą się do roboty lub wspólnego działania, zamieniają myśli w działanie. Często są  niecierpliwie i skoncentrowane na natychmiastowym działaniu.
3

Adaptacyjność/ Elastyczność

Tak osoby potrafią funkcjonować na wielu frontach i wśród ludzi o różnych poglądach jednocześnie. Po prostu, umieją żyć i cieszyć się chwilą, iść 'zgodnie z wiatrem'. Osoby z tym talentem mają tendencję do koncentracji na teraźniejszości, żyją w 'tu i teraz', odbierają rzeczy takimi, jakie są i na ich podstawie odkrywają przyszłość.
4

Analityk

(Analytical)
Zbierają, analizują, interesują ich dowody. Lubią szukać danych, schematów bądź zależności, aby ustalić, dlaczego coś działa. Szukają przyczyn i skutków. Są bardzo logiczni. I to niezależnie od tego, czy chodzi o jakiś mechanizm, skomplikowane urządzenie techniczne, organizację, grupę społeczną itp. Bez przerwy coś analizują, bo to dla nich nowe, ciekawe wyzwanie.
5

Organizator

(Arranger)
Potrafią organizować, jak również wykazują się elastycznością. Uwielbiają szukać rozwiązań, w których wszystkie elementy oraz środki są zaangażowane do osiągnięcia maksimum produktywności. Nawet w ostatniej chwili nie zawahają się wszystko zmienić, bo właśnie wymyśliły jeszcze lepszy sposób. tak układają działania, aby osiągnąć maksymalną efektywność.
6

Pryncypialność/ bezkompromisowość

(Belief)
Ich życiu nadają sens niezmienne i fundamentalne, niezmienne wartości. Odczuwają satysfakcję, że się do nich stosują. One definiują cel, nadają sens życiu oraz są źródłem satysfakcji. Są wierni zasadom.
7

Dowodzenie

(Command)
Jak sama nazwa wskazuje, mają zdolności przywódcze i biorą sprawy w swoje ręce. Wyznaczają kierunek działania bądź idee, przyłączają się do nich inni lub sami wciągają innych do działania. Potrafią jednoczyć ludzi w imię idei. Nie boją się konfrontacji.
8

Komunikatywność

(Communication)
Ludzie lubią z nimi przebywać i ich słuchać, bo przy nich nie nudzą się. Umieją rozruszać towarzystwo, lubią ożywiać pomysły, ubarwiać wydarzenia, tryskać energią. Mają niezwykłą łatwość ujmowania myśli w słowa (ożywiają je, ubarwiają oraz napełniają energią). Są dobrymi rozmówcami i prezenterami. Potrafią sprawnie się komunikować i słuchać.
9 Rywalizacja
(Competition)
Bez przerwy czują potrzebę wygrywania z innymi, więc potrzebują ludzi jako ich “przeciwników', z którymi się porównują, aby zawsze być od nich lepszymi. Są bardzo ambitni. Mają skłonność do bezustannego porównywania się z innymi, aby pójść krok dalej.
10 Współzależność (Connectedness) Umieją budować pomosty między ludźmi i głębokie relacje – takie nici porozumienia, bo czują się częścią większej całości: rodziny, firmy, miasta, kraju, czy świata. Twierdzą, że każdy z nas jest elementem większej całości i nikt nie jest oderwany od innych ludzi lub natury. Dla nich prawie nie ma zbiegów okoliczności, a każde zdarzenie nie dzieje się bez przyczyny
11

Bezstronność/ Sprawiedliwość

(Consistency)
Najważniejsza jest dla nich bezstronność, sprawiedliwość, równość. Jednym słowem, w życiu musi być zachowana równowaga, aby wszyscy mieli równe szanse. Są przekonani o potrzebie traktowania wszystkich ludzi jednakowo, bez względu na sytuację w życiu. Starają się traktować wszystkich konsekwentnie określając jasne zasady oraz dotrzymując ich. Wyróżnia ich konsekwencja.
12

Kontekst

(Context)
Usiłują zrozumieć teraźniejszość i przewidzieć przyszłość patrząc wstecz, bo nie dają im spokoju pytania typu: “Jak do tego doszło?', “Jak to się mogło zacząć?'. Czerpią radość z myślenia o przeszłości. Patrzą na sprawy z szerszej perspektywy.
13

Rozwaga

(Deliberative)
Starają się ograniczyć ryzyko, bo są czujni i ostrożni. Ich działania są przemyślane i z tego względu niełatwo zawierają znajomości i starannie dobierają przyjaciół. Rozwaga i czujność w podejmowaniu decyzji oraz dokonywaniu wyborów są dla nich ważne. Przewidują możliwe trudności. Wartością dla nich jest bezpieczeństwo i ograniczanie negatywnych konsekwencji.
14 Rozwijanie innych (Developer) Widzą u innych postępy lub ich brak. Dostrzegają potencjał w ludziach. Szukają dla nich wyzwań, bo chcą, aby się rozwijali dla ich dobra! Identyfikują każdą małą zmianę w człowieku i czerpią z tych postępów w rozwoju wiele satysfakcji.
15

Dyscyplina

(Discipline)
Ich żywioł to plany, terminy, harmonogramy, precyzja opisu. Świat musi być uporządkowany i zaplanowany, a przez to przewidywalny. Planują, porządkują, są konsekwentni. Dobrze czują się w rutynowych czynnościach.
16

Empatia

(Empathy)
Dzięki intuicji widzą świat oczami innych ludzi, bo wyczuwają ich emocje. Jeśli jakaś sytuacja wywołuje u kogoś silne emocje, to oni “słyszą' niewypowiedziane jeszcze “słowa' – ich uczucia.
17 Ukierunkowanie
(Focus)
Mistrzowie wyznaczania sobie celów i ścieżek ich realizacji, kierunków działania, priorytetów Wiedzą, dokąd zmierzają i rozpatrują, co ich przybliży do celu. Koncentrują się na określonym kierunku, idą w jego stronę, dokonują korekt, gdy sytuacja odbiega od wyznaczonej ścieżki. Wpierw priorytetyzują, potem działają.
18 Wizjoner
(Futuristic)
Są zafascynowani przyszłością. Lubią patrzeć poza horyzont obecnej wiedzy i teraźniejszości. Umieją marzyć i tworzyć wizje, bo potrafią wyobrazić sobie jakieś zdarzenia, odkrycia lub zjawiska mogące zajść w przyszłości. Potrafią wyjść poza ramy i schematy, dostrzegają nowe trendy.
19 Zgodność/ harmonia (Harmony) Szukają wspólnej płaszczyzny działań i obszarów porozumienia z ludźmi. Z ich punktu widzenia do celu płyną z innymi “na tej samej łodzi' i nie ma potrzeby jej kołysania. Dążą do konsensusu. Unikają konfliktów, raczej szukając obszarów wzajemnego porozumienia.
20 Intergracja
(Includer)
Umieją dostosować ludzi do wspólnych zachowań w grupie. Dzięki nim oni się do siebie zbliżają, “czują ciepło', tworzą wspólną przynależność do czegoś. Akceptują każdego człowieka. Dostrzegają izolację innych osób i dążą do włączenia ich do grupy. Spajają jednostki w grupy.
21

Odkrywczość

(Ideation)
Ludzie postrzegają ich jako bystrych, twórczych, oryginalnych i pomysłowych. Nic w tym dziwnego, skoro fascynują ich pomysły, idee i nowe spojrzenie na wszystko. Są w stanie odnaleźć związki pomiędzy pozornie niezwiązanymi zjawiskami. Są kreatywni.
22 Indywidualizm (Individualization) Wnikliwie przyglądają się różnicom między poszczególnymi ludźmi. Dla nich nieważny jest ogół, szara masa tłumu. W każdym człowieku starają się dostrzec charakterystyczne dla niego dobre i złe cechy. Intryguje ich niepowtarzalność każdej osoby. Są dobrymi obserwatorami.
23

Zbieranie

(Input)
Lubią kolekcjonować różne rzeczy, informacje, które wg nich mogą się kiedyś przydać. Dlatego zbierają np. słowa, fakty, cytaty, fotografie, lalki, motyle, znaczki itp. Dla kogoś z zewnątrz mogą to być absurdalne zbiory. Dla nich to własny skarb. Dociekliwość i niepohamowana żądza by wiedzieć więcej. Są ciekawi świata. Interesują ich nowe rzeczy, rozwiązania.
24

Intelekt

(Intellection)
Obserwują i badają własne przeżycia psychiczne, bo lubią myśleć. Lubią “rozwiązywać zagadki', starają się zrozumieć emocje, dążą do opracowywania różnych koncepcji. Charakteryzują się intelektualną aktywnością. Oddają się introspekcji, rozmyślaniom i czerpią satysfakcję z intelektualnej dyskusji. Dostrzegają związki przyczynowo – skutkowe.
25 Uczenie się
(Learner)
Uwielbiają przyswajać sobie nowe zasoby wiedzy i zdobywać nowe umiejętności. Dlatego uczestniczą w licznych kursach, szkoleniach, wykładach, bo ich nawet bardziej interesuje sam proces uczenia się niż jego treść, a nawet rezultat. Dla nich ważne jest ciągłe doskonalenie się.
26 Maksymalista
(Maximizer)
Ekscytują się przekształcając coś działającego dobrze na działające doskonale. Miarą dla nich jest doskonałość, a nie “zwykła' przeciętność. Są skoncentrowani na odkrywaniu silnych stron i stymulowaniu rozwoju osób i grup. Często to osoby dążące do doskonałości lub perfekcji.
27 Optymista
(Positivity)
Tacy ludzie po prostu, mają przekonanie, że życie jest piękne i cieszą się nim. Niejako przy okazji, rozdają na prawo i lewo uśmiechy. Ich entuzjazm jest zaraźliwy, a to, co mają wykonać, jest ekscytujące.
28

Bliskość

(Relator)
Do normalnej egzystencji potrzebują trwałych relacji z ludźmi w rodzinie, pracy, w swoim środowisku. Właściwie funkcjonują tylko wtedy, gdy odczuwają czyjąś przyjaźń, zażyłość emocjonalną, pogłębioną więź, gdy ktoś ich darzy zaufaniem. Bliskie relacje z innymi sprawiają im dużo radości. Wiele satysfakcji przysparzają im ciężka praca ze znajomymi nad osiągnięciem jakiegoś celu.
29

Odpowiedzialność

(Responsibility)
Doprowadzają sprawy do końca, jeśli w coś się zaangażują. Dobrze wykonują powierzone im zadania. Trzymają się zasad etycznych. Są sumienni i niezawodni, dotrzymują danego słowa. Czują wewnętrzne zobowiązanie do wypełnienia obietnic. Są wierni stałym wartościom, uczciwości i lojalności, sumienności.
30

Naprawianie

(Restorative)
Dzięki nim coś na nowo zaczyna lepiej funkcjonować. Może to być zepsuty zegarek, ale również upadająca firma. Sprawia im przyjemność stale coś usprawniać, ulepszać, wskrzeszać, ożywiać, bo przecież wszystko może działać lepiej. Biegle radzą sobie z rozwiązywaniem problemów. Wyróżnia ich też zdolność do identyfikowania niedociągnięć.
31

Wiara w siebie

(Self)
Lubią podejmować własne decyzje, bo są pewni, że sprostają podjętemu wyzwaniu i nie straszne im żadne ryzyko. Wiedzą, że są skuteczny i umieją żądać tego, co im się ich zdaniem należy. Są przeświadczeni o swoich zdolnościach kreowania swojego życia. Posiadają wewnętrzny kompas, który daje im przekonanie, że podejmowane decyzje były właściwe.
32

Poważanie

(Significance)
Potrzebują uznania, bo chcą, aby o nim słyszano. Pragną być znaną osobą. Dlatego chcą się wyróżniać, być kimś wyjątkowym. Są niezależni i chcą być rozpoznawalni.
33

Strateg

(Strategic)
Umieją dostrzec, co kryje się “za zakrętem'. Wyobrażają sobie różne sposoby rozwiązania danego problemu, a potem odrzucają te, które wiodą donikąd. Dlatego potrafią zaplanować i poprowadzić nawet trudne i długotrwałe projekty. Tworzą alternatywne ścieżki postępowania. Skonfrontowani z jakąkolwiek sytuacją, szybko odnajdują schematy i elementy, które są najbardziej kluczowe.
34

Czar

(Woo)
Mają niezwykły wdzięk i urok osobisty. Dzięki temu dysponują nieprawdopodobną łatwością poznawania nowych ludzi i nawiązywania różnych kontaktów. Dla nich nie ma nieznajomych. Są tylko tacy, których jeszcze nie spotkali na swojej drodze.  Czerpią satysfakcję z przełamywania lodów i nawiązywania relacji z innymi.

Źródło: Opracowanie własne na podstawie: materiały szkoleniowe Collegium Wratislaviense, Szkoła Tutorów, Test talentów Instytutu Gallupa: https://www.strengthstest.com/strengths-finder-themes

 

CO DALEJ?

Jeśli określiłaś/eś 5 swoich dominujących talentów, czas wypisać na kartce wszystkie umiejętności, które masz, posiadasz. Czyli wszystko, co robisz sprawie, dobrze, efektywnie. To może być, np. komunikowanie się w trzech językach, skręcanie mebli, pisanie artykułów, pieczenie chleba, prowadzenie eksperymentów naukowych, prowadzenie samochodu, opieka nad zwierzętami. Polecam wypisać te czynności, które nie tylko robisz sprawnie, ale także odczuwasz przy ich robieniu jakąkolwiek przyjemność.

 

W ostatniej fazie, wypisz w jakich obszarach posiadasz wiedzę. Pomyśl, z czego jesteś dobra/dobry i mogłabyś/mógłbyś przekazać innym wiedzę? Na przykład, mam wiedzę z zakresu medycyny, prawa, pedagogiki, nowoczesnych metod nauczania, rozliczania projektów, przepisów związanych z zatrudnianiem pracowników, gier komputerowych. Czyli, z czego mogłabyś/mógłbyś przygotować lub zdawać test wiedzy.

 

 

Połącz ze sobą talenty, umiejętności i wiedzę całość.

Spróbuj znaleźć możliwe powiązania.

Wyciągnij z tego swoje mocne strony, które możesz poprzeć solidnymi argumentami.

 

 
Przykład wyznaczenia mocnych stron:

Empatia (talent) + robienie zastrzyków (umiejętność) + wiedza z zakresu opieki nad pacjentem (wiedza) = MOCNA STRONA: przynoszenie ludziom ulgi w sytuacji choroby/ pomaganie innym.

 

Organizator (talent) + przygotowanie i wymyślanie potraw (umiejętność) + wiedza o rynku gastronomicznym w Polsce (wiedza) = MOCNA STRONA: tworzenie kultury jedzenia

 

Mój przykład osobisty:

 

Maksymalista (talent) + znajomość narzędzi rozwojowych (umiejętności) + wiedza z zakresu psychologii pozytywnej (wiedza) = MOCNA STRONA: harmonijne rozwijanie sztuki pozytywnego życia ludzi/ pogoda ducha.

 

To było dla mnie osobiście ciekawym odkryciem, gdyż ta mocna strona w pełni zgadza się z moją życiową misją ;)

 

To oczywiście, pierwszy etap pracy nad swoimi mocnymi stronami. Kolejne to odkrywanie jak je można zastosować w praktyce i rozwijać. Przejście jednak tego etapu jest jednak kluczowe w drodze odkrywania kim jestem i co chcę w życiu robić. Tylko wtedy, gdy w pracy stworzysz sobie przestrzeń do rozwijania swoich mocnych stron, będziesz czuł/a satysfakcję.

 

Jeśli jednak potrzebujesz profesjonalnego wsparcia w zakresie oswajania swoich mocnych stron, zapraszam na indywidualny coaching BE-MASTER.  

 

 

 

 

 

powrót